GYIK

Gyakran feltett kérdések a nőgyógyázati beavatkozásokkal, betegségekkel, illetve a terhesgondozással kapcsolatban a szülészet nőgyógyászat területéről.

GYIK gyűjtő

• Mi teendő menstruáció kimaradása esetén?

Az első és legfontosabb egy terhességi teszt elvégzése. Jó ha van vezetve menstruációs naptár. Ha pozitív teszt és nincs panasz 6. terhességi héten nőgyógyászati vizsgálat. Ha negatív érdemes várni és ha nem lép fel menstruációs vérzés 90 napig vagy egyéb panasz, akkor nőgyógyászati vizsgálat javasolt.

• Lehet ambulánsan diagnosztizálni az endometriózist?

Ambulánsan végzett vizsgálatokkal diagnosztizálni nem lehet, de erős gyanúnk kialakulhat a vizsgálati lelettől függően. (Például jellemző a típusos petefészek endometriózis Uh képe, göbös tapintatú hátsó hüvely boltozat, típusos panaszok stb) Pontos diagnózis felállításához endometriózis vizsgálat szükséges.

• Milyen tünetekkel járhat az endometriózis?

Az endometriózis tünetei között gyakorta említhetjük a meddőséget és a kismedencei fájdalmat. A fájdalom lehet menstruáció közben (dysmenorrhoea), menstruációtól függetlenül, közösülés közben (dyspareunia), székelés közben (dyschezia). Lehet véres a vizelet vagy a széklet, bár ez meglehetősen ritkán fordul elő.

• Mit ajánl menstruációs görcs ellen?

Első körben egy átfogó nőgyógyászati vizsgálatot, amennyiben nem merül fel szervi eltérés, non steroid gyulladás csökkentőket a menstruáció jelentkezését megelőzően két nappal.

• Mindenképpen meg kell operálni, akinek miómája van?

Nem. Mióma műtét csak abban az esetben szükséges, ha életminőséget rontó panaszt okoz. (vérzészavar, fájdalom, meddőség)

A mióma jelentése talán sokak számára nem ismeretlen. Az ismeretek bővítése céljából mégis összefoglalnám röviden. A miómák jóindulatú simaizom eredetű daganatok általában a méhizomzatában.

A mióma kezelése függ első sorban sebészi mérettől, a számuktól és elhelyezkedéstől. Kezelésként szóba jöhetnek a minimál invazív sebészi megoldások (hiszteroszkópia, laparoszkópia) vagy végső esetben a nyitott hasi megoldások.

• Meddig tart a normális mentruációs ciklus?

A fiziológiás mentruációs ciklus hossz 21-35 nap közé esik. Ettől amennyiben eltérést tapasztal, abban az esetben menstruációs vérzészavar gyanúja lehet a háttérben.

• A várandósgondozási könyvet ki tölti ki?

A terhesgondozás 2021 évben aktuális törvényrendeletei szerint terhesgondozási könyv kiállítása védőnő feladata a terhesség megállapítása után és több a várandósgondozást végző szakember tölti ki. A várandósgondozási könyv kitöltésében minden olyan orvos nyomot hagy, aki a várandósgondozásban részt vesz a vizitek során, valamint beletartozik a védőnő is a terhesgondozóban.

• A rendelőben terhesgondozás igazolás kiállítására van lehetőség?

Természetesen, ehhez szükség van a 12-13. heti uh vizsgálatra és egy általam végzett vizsgálatra, melyek igazolják, hogy a terhesség élő, egészséges.

• Milyen tüneteket okozhatnak a miómák?

A mióma tünetei között jellemzően kettőt is említhetünk, melyek okozhatnak fájdalmat és vérzészavart is, de szerepük lehet meddőségi panaszok esetén is.

• A menstruációnak mindenképpen jelentős fájdalommal kell járnia?

Nem. Bár a menstruációs fájdalom természetes jelenség, érdemes eljönni a rendelőbe hogy megnézzük van-e szervi oka az észlelt tüneteknek. (endometriosis, adenomiosis)

• Az endometriózist minden esetben műteni kell?

Nem minden esetben, ugyanis ha valakinél lezárult a családtervezési terv (közel van a menopausához) és a fájdalma gyógyszeres terápiára jól reagál ebben az esetben nem szükséges endometriózis műtét elvégzése.

Az endometriózist pillanatnyilag gyógyíthatatlan betegségként tartjuk számon. Az endometriózis kezelése elsősorban műtéttel általában az endometriotikus plakkok laparoszkópos eltávolításával, ciszták endometriómák esetén azok falának eltávolításával lehetséges.

Segíthetek valamiben?

Szülészeti, nőgyógyászati megbetegedésével és tüneteivel kapcsolatban bátran forduljon hozzám!